Carport fotowoltaiczny

CARPORT TYP T

Carport typu T to podobna do typu Y konstrukcja stalowa, skoncentrowana na funkcjonalności użytkowania i wykorzystaniu dostępnej powierzchni parkingowej.

Jej podstawą jest słup przytwierdzony do fundamentów zapewniający stateczność i wytrzymałość całość konstrukcji. Możliwość modyfikacji wysokości słupa pozwala na dostosowanie wysokości carportu. Design carportu wyróżnia się dzięki dwóm blachownicom, które w skrajnej części konstrukcji zwężają się ku sobie, tworząc formę przypominającą literę T. Zastosowanie profili o takim kształcie nie tylko pozytywnie wpływa na estetykę, ale także umożliwia osiągnięcie idealnej równowagi między wytrzymałością, a masą elementu. Carport typu T jest dostępny w dwóch szerokościach: 5 m oraz 5,7 m. Wersja 5 m zaprojektowana jest dla parkingów o szerokości jednego stanowiska 2,5 m tak, by umiejscowienie słupa przypadało na styku miejsc parkingowych, co korzystnie wpływa na efekt wizualny i wykorzystanie powierzchni. Natomiast wariant 5,7 m z powiększoną do 2,85 m szerokością stanowiska oferuje dodatkową przestrzeń, która ułatwia wysiadanie z pojazdów. Układ paneli fotowolticznych w Carporcie typu T to rozwiązanie najlepiej sprawdzające się na parkingach o ekspozycji południowej. 

Carport typu T w porównaniu do carportu typu Y ma potencjał do produkcji większej ilości energii, co wynika to z możliwości korzystnego ustawienia go w kierunku południowym. Carport typu T przeznaczony jest do czołowo-szeregowego układu parkowania. Umożliwia on optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, zapewniając jednocześnie łatwość manewrowania i parkowania, nawet dla dłuższych pojazdów. Dodatkowo, charakterystyczne umiejscowienie słupów w centralnej części konstrukcji znacząco ułatwia otwieranie drzwi i wysiadanie z pojazdów, co jest ważnym aspektem z punktu widzenia komfortu użytkowników. Wysokość Carportu typu T w najniższym punkcie można w prosty sposób zwiększyć lub zmniejszyć przez modyfikację wysokości słupa. Ta cecha konstrukcyjna umożliwia łatwe dostosowanie przestrzeni parkingowej do różnych typów pojazdów, od aut osobowych po ciężarowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu, Carport typu T stanowi uniwersalne rozwiązanie parkingowe.

DANE TECHNICZNE
Ilość stanowisk / 1 carport 4
Liczba modułów PV / 1 carport 30 ÷ 36 [szt]
Wymiary modułu PV dowolne
Moc / 1 carport 13 ÷ 21,6 [kWp]
Marka modułu PV dowolna
Materiał S355JR + S235
Powłoka ochronna Ocynk ogniowy
Wytrzymałość konstrukcji 3 strefa śniegowa
Gwarancja na powłokę 15 lat
Gwarancja na konstrukcję 15 lat
Możliwość rozbudowy Tak
System montażowy Autorski Tiga-Cynk
Dokumentacja techniczno
-budowlana
W zestawie
Instrukcja montażu W zestawie
Fundamentowy kosz kotwiący Możliwość zakupu w zestawie
Możliwość montażu falownika
i ładowarki samochodowej
Tak
Malowanie Opcjonalne
Szczelny dach Opcjonalne
Wykonanie fundamentów
betonowych/wkręcanych
Opcjonalnie przez
podwykonawcę
WYMIARY
Wysokość min. 2,6 ÷ 4,6 [m]
Wysokość max. 4,2÷ 6,2 [m]
Szerokość w osi 5 ÷ 5,7 [m]
Głębokość 12,3 [m]

NORMY
PN-EN 1090
Wykonanie konstrukcji stalowych
PN-EN 1991
Oddziaływania na konstrukcje
PN-EN 1993
Projektowanie konstrukcji stalowych
PN-EN 1461
Powłoki cynkowe nanoszone na wyroby stalowe

Dach carportu stanowią panele fotowoltaiczne, które pełnią podwójną rolę - w pierwszej kolejności są one wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej z OZE. Powierzchnie parkingowe idealnie nadają się do produkcji zielonej energii i zwiększenia efektywności energetycznej - duże powierzchnie otwarte na działanie promieni słonecznych mogą generować energię, której potencjalnymi odbiorcami są znajdujące się najczęściej w ich bliskiej odległości obiekty (sklepy, przedsiębiorstwa).

Oferowane konstrukcje umożliwiają montaż paneli fotowoltaicznych na powierzchniach istniejących już np. w centrach miast parkingów, co jest alternatywą dla wysokich cen gruntów. Drugą kluczową rolą carportu jest ochrona pojazdów przed nasłonecznieniem i opadami atmosferycznymi (grad, śnieg, deszcz).

Zastosowanie carportu wyposażonego w panele fotowoltaiczne, przynosi znaczne korzyści ekonomiczne poprzez obniżenie kosztów energii elektrycznej. Dzięki produkcji własnej zielonej energii, użytkownicy mogą znacznie zmniejszyć swoje rachunki za prąd, jednocześnie zwiększając niezależność energetyczną. Co więcej, carporty fotowoltaiczne w sposób praktyczny wpisują się w ideę zrównoważonego rozwoju, oferując rozwiązanie, które nie tylko wspiera ochronę środowiska przez redukcję emisji dwutlenku węgla, ale również promuje wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

Obecność carportów na parkingach, zarówno publicznych, jak i prywatnych, podkreśla zrównoważony charakter nowoczesnych rozwiązań parkingowych, jednocześnie demonstrując, że technologie przyjazne środowisku mogą być skutecznie integrowane z codziennym życiem.

Carport T - dodatkowe informacje

Carport T - czym jest?
Carport T to dwukierunkowa konstrukcja stalowa, zaprojektowana specjalnie do zadaszania podwójnych rzędów miejsc parkingowych w sposób uporządkowany i energoefektywny. Centralne rozmieszczenie słupów pozwala ograniczyć ilość podpór bocznych, co przekłada się na większą wygodę użytkowania oraz estetykę całej infrastruktury. Konstrukcja ta doskonale integruje się z terenami inwestycyjnymi o dużej powierzchni – w tym z parkingami przy obiektach przemysłowych, handlowych i logistycznych. Rozwiązanie carportu typu T umożliwia łatwą instalację systemu fotowoltaicznego na całej powierzchni dachu, który może być zoptymalizowany pod kątem kąta nachylenia, kierunku nasłonecznienia oraz odprowadzenia wody opadowej. To nie tylko zadaszenie – to kompletna platforma energetyczna, której architektura została stworzona z myślą o inwestycjach wielkopowierzchniowych i maksymalizacji zwrotu z inwestycji.
Carport T - najważniejsze normy i parametry techniczne
Carport T powstaje na bazie stalowych komponentów konstrukcyjnych klasy przemysłowej, zabezpieczonych przed korozją w procesie cynkowania ogniowego zgodnie z normą PN-EN 1461. System spełnia europejskie standardy techniczne, w tym: PN-EN 1090 – wykonanie konstrukcji stalowych, PN-EN 1991 – oddziaływania klimatyczne (wiatr, śnieg), PN-EN 1993 – projektowanie konstrukcji stalowych, PN-EN 1461 – powłoki cynkowe ogniowe na elementach stalowych. Fundamenty mogą być realizowane zarówno w wersji prefabrykowanej, jak i lanej, a mocowanie konstrukcji dostosowywane jest do warunków gruntowych – z możliwością zakotwienia mechanicznego lub chemicznego.
Możliwości konfiguracji i zalety inwestycyjne carportu typu T
Dzięki swojej modułowej budowie carport T może być skalowany w zależności od liczby stanowisk i dopasowany do szerokości i długości istniejącego parkingu. To elastyczne rozwiązanie konstrukcyjne pozwala inwestorom na precyzyjne dopasowanie systemu do specyfiki terenu i oczekiwań funkcjonalnych. Carport może zostać rozbudowany w układzie liniowym lub wielorzędowym, co sprawia, że idealnie nadaje się do zagospodarowania dużych powierzchni – w tym parkingów firmowych, komunalnych lub handlowych. To doskonałe rozwiązanie dla inwestorów planujących efektywne zarządzanie przestrzenią, oszczędność energii oraz nowoczesny, zrównoważony wizerunek obiektu.