Carport fotowoltaiczny

CARPORT TYP Y

Carport fotowoltaiczny typu Y to konstrukcja skoncentrowana na maksymalnym wykorzystaniu dostępnej powierzchni parkingowej i cech użytkowych instalacji.

Masywny słup przytwierdzony do fundamentów zapewnia stateczność i wytrzymałość konstrukcji. Dach carportu tworzą stopniowo zwężające się blachownice, skierowane w górę tworząc kształt zbliżony do litery Y, co daje wrażenie lekkości, ale zachowuje najkorzystniejsze proporcje wytrzymałości do masy elementu.

Czterostanowiskowy carport typu Y dostępny jest w dwóch szerokościach: 5 m oraz 5,7 m daje to możliwość instalacji na istniejących już parkingach o ograniczonej szerokości jednego miejsca 2,5 m oraz na parkingach z powiększoną szerokością 2,85 m.

Układ dachu w Carporcie typu Y idealnie sprawdzi się na parkingach warunkujących usytuowanie paneli fotowoltaicznych w kierunku wschodnio-zachodnim, co przyczyni się do stałej produkcji energii elektrycznej przez pełen cykl dziennego nasłonecznienia.

Czołowo-szeregowy układ parkowania Carportu typu Y to klucz do optymalnego wykorzystania przestrzeni na dużych parkingach. Dzięki możliwości obustronnego podjazdu, manewrowanie oraz parkowanie długich pojazdów nie stanowią najmniejszego problemu. Dodatkowo, umiejscowienie słupów pośrodku carportu umożliwia bezkolizyjne wysiadanie z pojazdu, co jest jedną z wielu praktycznych cech rozwiązania Tiga-Cynk.

Carport Typu Y cechuje się elastyczną wysokością w najniższym punkcie. Dostępne opcje rozbudowy gwarantują dostosowanie wysokości konstrukcji do indywidualnych potrzeb użytkownika.

DANE TECHNICZNE
Ilość stanowisk / 1 carport 4
Liczba modułów PV / 1 carport 30 ÷ 36 [szt]
Wymiary modułu PV dowolne
Moc / 1 carport 13 ÷ 21,6 [kWp]
Marka modułu PV dowolna
Materiał S355JR + S235
Powłoka ochronna Ocynk ogniowy
Wytrzymałość konstrukcji 3 strefa śniegowa
Gwarancja na powłokę 15 lat
Gwarancja na konstrukcję 15 lat
Możliwość rozbudowy Tak
System montażowy Autorski Tiga-Cynk
Dokumentacja techniczno
-budowlana
W zestawie
Instrukcja montażu W zestawie
Fundamentowy kosz kotwiący Możliwość zakupu w zestawie
Możliwość montażu falownika
i ładowarki samochodowej
Tak
Malowanie Opcjonalne
Szczelny dach Opcjonalne
Wykonanie fundamentów
betonowych/wkręcanych
Opcjonalnie przez
podwykonawcę
Orynnowanie Opcjonalne
WYMIARY
Wysokość min. 2,6 ÷ 4,6 [m]
Wysokość max. 3,4÷ 5,4 [m]
Szerokość w osi 5 ÷ 5,7 [m]
Głębokość 12,3 [m]

NORMY
PN-EN 1090
Wykonanie konstrukcji stalowych
PN-EN 1991
Oddziaływania na konstrukcje
PN-EN 1993
Projektowanie konstrukcji stalowych
PN-EN 1461
Powłoki cynkowe nanoszone na wyroby stalowe

Dach carportu stanowią panele fotowoltaiczne, które pełnią podwójną rolę - w pierwszej kolejności są one wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej z OZE. Powierzchnie parkingowe idealnie nadają się do produkcji zielonej energii i zwiększenia efektywności energetycznej - duże powierzchnie otwarte na działanie promieni słonecznych mogą generować energię, której potencjalnymi odbiorcami są znajdujące się najczęściej w ich bliskiej odległości obiekty (sklepy, przedsiębiorstwa).

Oferowane konstrukcje umożliwiają montaż paneli fotowoltaicznych na powierzchniach istniejących już np. w centrach miast parkingów, co jest alternatywą dla wysokich cen gruntów.

Drugą kluczową rolą carportu jest ochrona pojazdów przed nasłonecznieniem i opadami atmosferycznymi (grad, śnieg, deszcz). Funkcja carportu to nie tylko redukcja kosztów związanych z energią elektryczną, to również aktywne wspieranie idei zrównoważonego rozwoju, przyczyniające się do redukcji śladu węglowego.

Nowoczesne systemy parkingowe Tiga-Cynk, w tym Carport typu Y z panelami fotowoltaicznymi, łączą w sobie praktyczność z zaangażowaniem w produkcję zielonej energii, odzwierciedlają dążenie do zrównoważonego rozwoju w dziedzinie nowoczesnej infrastruktury parkingowej.

Carport Y - dodatkowe informacje

Carport Y - czym jest?
Carport Y to jednostronna konstrukcja typu cantilever, zaprojektowana jako zadaszenie parkingowe z możliwością montażu instalacji fotowoltaicznej. Układ słupów umieszczonych po jednej stronie zapewnia wygodne manewrowanie pojazdami i pełne wykorzystanie przestrzeni. Rozwiązanie to sprawdza się szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak obiekty komercyjne czy nowoczesne osiedla. Konstrukcja umożliwia maksymalizację odzysku energii z PV, łącząc funkcjonalność z estetyką i efektywnością energetyczną.
Norma i odporność carportu Y – zgodność z europejskimi wymaganiami technicznymi
Konstrukcja carportu Y wykonywana jest ze stali konstrukcyjnej ocynkowanej ogniowo, zgodnie z normą PN-EN 1461, co zapewnia odporność na korozję i wieloletnią trwałość nawet w wymagających warunkach środowiskowych. Projektowane elementy spełniają również wymogi norm PN-EN 1090 (dotyczącej wykonania konstrukcji stalowych), PN-EN 1991 (oddziaływania na konstrukcje) oraz PN-EN 1993 (projektowanie konstrukcji stalowych), co gwarantuje ich bezpieczeństwo i zgodność z europejskimi standardami inżynierskimi.
Carport Y - wymiary i możliwości konfiguracji
System jest przygotowany do pracy w II i III strefie obciążenia śniegiem i wiatrem, a jego elementy mogą być zakotwione zarówno mechanicznie, jak i chemicznie – w fundamentach lanych lub prefabrykowanych. Modularny charakter konstrukcji carportu y umożliwia łatwą rozbudowę oraz dopasowanie do różnych konfiguracji stanowisk. W przypadku wersji czterostanowiskowej dostępne są dwie szerokości: 5,0 m – idealna do parkingów z miejscami o standardowej szerokości 2,5 m, oraz 5,7 m – przystosowana do szerszych stanowisk 2,85 m. Dzięki temu system znajduje zastosowanie zarówno na nowych inwestycjach, jak i modernizowanych parkingach, gdzie konieczne jest dopasowanie do istniejącego układu przestrzennego.