Strefy wiatrowe i śniegowe w Polsce a obciążenia dachów

Projektując zadaszenia samochodowe, w tym nowoczesne carporty zintegrowane z fotowoltaiką, należy uwzględniać lokalne warunki klimatyczne. W Polsce, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, obiekty narażone są na zróżnicowane obciążenia śniegowe i wiatrowe, zależne od strefy, w jakiej się znajdują. Konstrukcja dachu carportu musi spełniać rygorystyczne normy w zakresie nośności i stabilności – szczególnie w kontekście ochrony zarówno pojazdów, jak i urządzeń energetycznych.

Wszystkie nasze carporty projektowane są z myślą o wytrzymałości odpowiadającej 3. strefie śniegowej, co oznacza odporność na obciążenia nawet do 120 kg/m². Odpowiednio dobrane profile stalowe, rozmieszczenie podpór oraz geometria dachu sprawiają, że nasze konstrukcje są w pełni przygotowane do pracy w najtrudniejszych warunkach pogodowych – także na terenach górskich i północno-wschodnich.

Strefy śniegowe i wiatrowe w Polsce – co trzeba wiedzieć?

Każda konstrukcja zadaszenia, w tym carport, musi zostać zaprojektowana zgodnie z warunkami klimatycznymi regionu, w którym ma zostać zamontowana. Dwa kluczowe parametry wpływające na wytrzymałość carportów to:

  • obciążenie śniegiem – określane według strefy śniegowej,
  • obciążenie wiatrem – określane według strefy wiatrowej.

W Polsce obowiązują normy:

  • PN-EN 1991-1-3 – dla obciążeń śniegiem,
  • PN-EN 1991-1-4 – dla obciążeń wiatrem.

Poniżej przedstawiamy zestawienie stref obowiązujących w Polsce.

Tabela – strefy śniegowe i wiatrowe w Polsce

Region / Lokalizacja Strefa śniegowa Obciążenie charakterystyczne [kN/m²] Strefa wiatrowa Prędkość bazowa wiatru [m/s]
Pomorze, Szczecin, Gdańsk I 0,7 II 24
Poznań, Wrocław, Warszawa II 0,9 I–II 22–24
Lublin, Kielce, Łódź II 0,9 I 22
Białystok, Suwałki III 1,2 III 26
Kraków, Rzeszów, Bielsko-Biała III 1,2 II–III 24–26
Tatry, Podhale IV–V 1,6–2,0 i więcej III 26

Uwaga: wartości są orientacyjne i mogą różnić się w zależności od lokalnych warunków mikroklimatycznych. Każdy projekt carportu powinien być poprzedzony analizą obciążeń zgodnie z mapami stref obowiązujących na podstawie norm.

Co oznacza to dla inwestora?

  • Strefa śniegowa III to standard, w którym nasze carporty są certyfikowane – oznacza to gotowość do pracy w większości lokalizacji w Polsce, w tym także w rejonach o podwyższonych opadach zimowych (np. wschodnia Polska, południe kraju).
  • Strefa wiatrowa III, obejmująca rejony północno-wschodnie i górskie, również jest uwzględniona w naszych projektach – stosujemy odpowiednie przekroje profili, kotwienie i fundamentowanie.
  • Dzięki temu nie ma potrzeby przewymiarowywania konstrukcji na późniejszych etapach, co obniża koszty inwestycji i skraca czas realizacji.

Carporty zaprojektowane na trudne warunki

Carport typ Y – lekkość konstrukcji, maksymalna odporność

Carport typu Y to konstrukcja o wyjątkowej geometrii – masywny słup przytwierdzony do fundamentów gwarantuje stateczność, a zwężające się ku górze blachownice tworzą formę zbliżoną do litery Y. Takie rozwiązanie zapewnia doskonałą proporcję masy do nośności, dając wrażenie lekkości bez kompromisów w zakresie wytrzymałości. Carport typu Y przystosowany jest do pracy w 3. strefie śniegowej, co czyni go idealnym wyborem zarówno na nizinach, jak i w rejonach podgórskich.

Carport typ T – elastyczność użytkowania i optymalizacja przestrzeni

W konstrukcji typu T zastosowano dwa zwężające się ku sobie profile, które nie tylko poprawiają estetykę, ale również zwiększają sztywność układu. Słup główny, przytwierdzony do fundamentów, zapewnia stabilność konstrukcji, a możliwość modyfikacji jego wysokości pozwala dostosować carport do konkretnych warunków lokalnych. Typ T dostępny jest w wersjach 5 m i 5,7 m, co umożliwia precyzyjne dopasowanie do szerokości stanowisk postojowych. Konstrukcja ta również spełnia wymogi 3. strefy śniegowej.

Carport typ L – dla zabudowy miejskiej i przydomowej

Dla lokalizacji silnie zurbanizowanych oraz parkingów przydomowych, typ L stanowi najbardziej kompaktowe rozwiązanie. Dzięki blachownicy tworzącej kształt odwróconej litery L, konstrukcja łączy estetykę z wytrzymałością. Solidny słup połączony z fundamentem zapewnia odporność na silne opady śniegu i wiatr, charakterystyczne m.in. dla rejonów wschodniej Polski. Carport L sprawdza się także na niewielkich działkach, gdzie liczy się każdy metr przestrzeni.

Carport typ V – równowaga i funkcjonalność

Typ V to konstrukcja oparta na dwóch słupach połączonych z belką dachową, wykonanych z profili zamkniętych. Wytrzymałość potwierdzona dla 3. strefy śniegowej oraz szerokość parkingowa 5 m lub 5,7 m czynią z niego model uniwersalny. Dzięki otworom montażowym możliwe jest łatwe zintegrowanie dodatkowych urządzeń – np. falownika, oświetlenia czy ładowarki samochodowej. To doskonałe rozwiązanie na otwarte, wietrzne tereny.

Carport typ 4N – modułowa elastyczność i pełna przestrzeń

Wariant 4N to rozwiązanie dedykowane parkingom o dużym natężeniu ruchu – jego konstrukcja oparta jest na dwóch rozstawionych słupach, które nie kolidują z otwieraniem drzwi pojazdu. Dach wykonany jest z profili o wysokiej nośności, a sama konstrukcja przystosowana do 3. strefy śniegowej. Stała wysokość konstrukcji może być modyfikowana na etapie projektu, co pozwala dopasować ją do różnorodnych lokalizacji.

Komfort użytkowania i warunki pracy urządzeń PV

Niezależnie od typu, wszystkie nasze carporty zapewniają nie tylko ochronę pojazdu przed śniegiem, deszczem i gradem, ale również komfort termiczny latem. Zadaszenie ogranicza nagrzewanie się karoserii, a jednocześnie chłodzi elementy instalacji fotowoltaicznej, takie jak falowniki i ładowarki samochodowe. Dzięki temu zmniejszają się straty przesyłowe i wzrasta efektywność całego systemu energetycznego.

Dodatkowo:

  • ograniczają ryzyko uszkodzeń mechanicznych pojazdów spowodowanych opadami atmosferycznymi,
  • poprawiają bezpieczeństwo użytkowników (brak poślizgu przy wsiadaniu w warunkach zimowych),
  • wpływają pozytywnie na żywotność infrastruktury PV.

Wnioski – projektuj z myślą o lokalnych warunkach

W Polsce obowiązują trzy główne strefy obciążenia śniegowego i pięć stref wiatrowych – każda inwestycja powinna uwzględniać tę lokalizacyjną zmienność. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym profilom, stabilnym fundamentom i odporności materiałowej, carporty oferowane przez naszą firmę mogą być bezpiecznie montowane w dowolnej części kraju – od nadmorskiego Szczecina, przez centralne Mazowsze, po górskie tereny Podkarpacia.

Szukasz rozwiązania odpornego na każde warunki pogodowe, estetycznego i wydajnego energetycznie? Skontaktuj się z nami – doradzimy, zaprojektujemy i zrealizujemy carport dostosowany do Twojej lokalizacji.

Zaprojektuj carport zgodnie z lokalnymi warunkami

Zespół techniczny TIGA-CYNK każdorazowo analizuje warunki lokalizacji inwestycji. W zależności od tego, czy inwestycja powstaje w Gdańsku, Białymstoku, Rzeszowie czy Zakopanem, wybieramy odpowiedni typ konstrukcji, profilowania i fundamentów.

Wszystkie nasze typy carportów są dostosowane do 3. strefy śniegowej i projektowane tak, aby spełniać wymogi bezpieczeństwa w nawet najbardziej wymagających warunkach.

Potrzebujesz pomocy w doborze rozwiązania dla swojej lokalizacji? Skontaktuj się z nami – dobierzemy carport i przygotujemy dokumentację zgodnie z obowiązującymi normami budowlanymi i klimatycznymi.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Klikając „Akceptuję”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny i pomocy w naszych działaniach marketingowych.
Czytaj więcej